Wednesday, 31 October 2012


Ambillah Insurans dari awal untuk anak. Secara jujur, jika anak didiagnos dengan penyakit kritikal, PASTI anda akan ke sana sini, berusaha mencuba pelbagai cara supaya anak sembuh!! Banyak duit akan keluar. Mungkin juga anda tak dapat bekerja beberapa bulan kerana menjaga anak. Trust me, saya dah tengok banyak kali. Jika tak bersedia, segala aset dan simpanan keluarga pasti akan terjejas teruk!

Perlu diingat! Jika anak itu berjaya sembuh sekalipun dari penyakit kritikal, peluang anak itu  untuk dapatkan perlindungan insurans di masa depan adalah amat tipis. Time tu nak menangis keluar air mata darah pun dah tak guna dah.. Mana2 insurans pun susah untuk terima application anak anda time tu. Terpaksalah dia survive tanpa perlindungan insurans.


Ingat! Kos perubatan pasti lebih tinggi satu hari nanti. Oleh itu, sementara anak itu masih sihat, menyimpanlah untuk mereka dalam insurans dari sekarang. At least kalau penyakit berlaku, anak anda sudah diinsuranskan.

Fikirkan masa depan mereka juga...


SEDIAKAN PAYUNG SEBELUM HUJAN! 

Peringatan penting untuk saya dan anda.. Ramai dari kita masih tidak tahu membezakan yang mana penting dan yang mana tidak. Yang mana satu aset yang mana liabiliti. Yang mana membazirkan wang dan yang mana menggandakan wang. Ramai yang sanggup membelanjakan untuk benda yang tidak perlu untuk kepuasan sementara eg. handphone sampai dua, tiga bijik. Bercakap pun kena bayar. Kereta dua tiga buah dan ada yang sebenarnya tidak perlu pun, rokok, selalu berparti sana sini, shopping 4 - 5 kali sebulan, bertukar2 handphone macam tukar baju etc. etc.. Ada org anggap itu style.. Betul ke? Bagi saya, takde apa yang dibanggakan. Itu menandakan seseorang itu sebenarnya banyak hutang atau bakal jatuh dalam perangkap hutang selama2nya.

Jangan salah sangka, bukannya tak boleh untuk bergaya.. Tetapi pakar2 kewangan kata:

Bina aset dahulu (aset insurans, simpanan, pelaburan etc.) barulah selebihnya anda spend untuk perbelanjaan (liabiliti).. Jika anda dapat menyimpan 10% - 30% dari pendapatan (menurut perancang kewangan), takde masalah jika yang selebihnya anda mahu guna untuk kepuasan anda dan keluarga. Pendek kata, dapat saja income bulanan - make it a habit to save first, spend later.. not the other way around. 


Kekuatan kewangan datang dari pengumpulan aset dan bukannya mengumpulkan liabiliti yang hanya bakal mengumpulkan hutang. Disebabkan kurangnya pengetahuan ini, tidak hairan ramai yang sudah terperangkap dengan hutang keliling pinggang. Ini kerana, ramai yang suka berbelanja dari menyimpan.
Ada yang dah bekerja berpuluh tahun, tapi masih takde simpanan! Ramai juga anak muda yang bankrupt disebabkan penggunaan kredit kad yang tak terkawal. Ini semua berpunca dari sikap ambil mudah dan cetek ilmu merancang kewangan diri.

Akhir kata, Perancangan Kewangan diri dan keluarga sangat penting terutama untuk mengelakkan financial disaster bila kecemasan berlaku.. Jangan selalu salahkan orang lain dan Jangan ambil remeh, anda perlu celik dalam merancang kewangan. Banyakkan belajar dan membaca berkenaan isu ini. Anda pasti tidak mahu perkara seperti artikel suratkhabar ini berlaku pada anda atau keluarga anda. 

Jika suka dgn apa yang anda baca - dan berminat untuk bertanyakan lebih lanjut tentang aset insurans anda. Hubungi saya utk temujanji di talian 016-366 1786.


Zulhaizal A. Pazir


No comments:

Post a Comment